Deși este posibil să nu fi auzit niciodată de seleniu, acest nutrient uimitor este vital pentru sănătatea ta. Seleniul este un mineral esențial, așadar el trebuie obținut din alimentație. Este necesar doar în cantități mici, dar joacă un rol major în procesele importante din corp, inclusiv în metabolism și funcția tiroidiană.Acest articol prezintă 7 beneficii pentru sănătate ale seleniului, toate susținute de știință.

  1. Acționează ca un antioxidant puternic

Antioxidanții sunt compuși în produsele alimentare care previn deteriorarea celulelor cauzate de radicalii liberi. Radicalii liberi sunt produse secundare rezultate în procesele metabolismului, care se produc în corpul dumneavoastră de zi cu zi.

Ei primesc adesea o etichetă negativă, dar radicalii liberi sunt esențiali pentru sănătate. Ei îndeplinesc funcții importante, inclusiv protejarea organismului de boli. Cu toate acestea, obiceiuri cum ar fi fumatul, consumul de alcool, și stresul pot provoca un exces de radicali liberi. Acest lucru duce la stresul oxidativ, care dăunează grav celulelor sănătoase.

Stresul oxidativ a fost legat de afecțiuni cronice precum boli de inimă, Alzheimer și cancer, precum și îmbătrânirea prematură și riscul de accident vascular cerebral. Antioxidanții precum seleniul ajută la reducerea stresului oxidativ, păstrând numerele radicalilor liberi în control. Antioxidanții lucrează prin neutralizarea excesului de radicali liberi și protejarea celulelor de deteriorarea cauzată de stresul oxidativ.

  1. Poate reduce riscul de cancer

Pe lângă reducerea stresului oxidativ, seleniul poate contribui la scăderea riscului anumitor tipuri de cancer. Acest lucru a fost atribuit capacității seleniului de a reduce deteriorarea ADN-ului și stresul oxidativ, de a stimula sistemul imunitar și de a distruge celulele canceroase. O revizuire a 69 de studii care a inclus peste 350.000 de oameni a descoperit că având un nivel ridicat de seleniu în sânge a fost asociat cu un risc mai mic de anumite tipuri de cancer, inclusiv cancer de sân, plămâni, colon și prostată.

Este important de menționat că acest efect a fost asociat numai cu seleniu obținut prin alimente, nu prin suplimente. Cu toate acestea, unele cercetări sugerează că suplimentarea cu seleniu poate reduce efectele secundare la persoanele supuse terapiei cu radiații. De exemplu, un studiu a descoperit că suplimentele de seleniu oral au îmbunătățit calitatea vieții generale și au redus diareea indusă de radiații la femeile cu cancer de col uterin și uterin.

3. Poate proteja împotriva bolilor de inimă

O dietă bogată în seleniu vă poate ajuta să vă mențineți inima sănătoasă, deoarece nivelurile scăzute de seleniu au fost legate de un risc crescut de boli de inimă. Într-o analiză a 25 de studii observaționale, o creștere cu 50% a nivelului de seleniu din sânge a fost asociată cu o reducere cu 24% a riscului de boli de inimă. Seleniul poate reduce, de asemenea, markerii de inflamație în corp – unul dintre principalii factori de risc pentru boli de inimă.

De exemplu, o revizuire a 16 studii controlate realizate cu peste 433.000 de persoane cu boli de inimă, a arătat că administrarea de suplimente de seleniu a scăzut nivelul de proteină ​​C-reactivă marker inflamator (CRP). În plus, a crescut nivelul de peroxidază de glutațion, un puternic antioxidant.  Acest lucru indică faptul că seleniul poate ajuta la reducerea riscului de boli de inimă prin reducerea inflamației și a stresului oxidativ din corpul tău. Stresul oxidativ și inflamația au fost asociate cu ateroscleroza sau cu acumularea plăcii în artere.

Ateroscleroza poate duce la probleme de sănătate periculoase, cum ar fi accidente vasculare cerebrale, atacuri de cord și boli de inimă. Încorporarea alimentelor bogate în seleniu în dieta dvs. este o modalitate excelentă de a menține nivelul de stres oxidativ și inflamația la minimum.

  1. Ajută la prevenirea declinului mental

Boala Alzheimer este o afecțiune devastatoare care provoacă pierderea memoriei și afectează negativ gândirea și comportamentul. Este a șasea principală cauză de deces în Statele Unite.

Numărul persoanelor cu boala Alzheimer este în creștere. Astfel, găsirea unor modalități de prevenire a acestei boli degenerative este imperativă. Se crede că stresul oxidativ este implicat atât în ​​apariția, cât și în progresia bolilor neurologice, cum ar fi Parkinson, scleroza multiplă și Alzheimer.

Mai multe studii au arătat că pacienții cu boala Alzheimer au niveluri mai scăzute de seleniu în sânge. În plus, unele studii au constatat că antioxidanții din alimente și suplimente pot îmbunătăți memoria la pacienții cu Alzheimer. Un mic studiu a constatat că suplimentarea cu o nucă de Brazilia bogată în seleniu pe zi îmbunătățea fluența verbală și alte funcții mentale la pacienții cu insuficiență cognitivă ușoară . Mai mult, dieta mediteraneană, bogată în alimente bogate în seleniu, cum ar fi fructele de mare și nucile, a fost asociată cu un risc mai scăzut de a dezvolta boala Alzheimer.

  1. Este important pentru sănătatea tiroidei

Seleniul este important pentru buna funcționare a glandei tiroide. De fapt, țesutul tiroidian conține o cantitate mai mare de seleniu decât orice alt organ din corpul uman. Acest mineral puternic ajută la protejarea tiroidei împotriva daunelor oxidative și joacă un rol esențial în producerea hormonilor tiroidieni. O glandă tiroidă sănătoasă este importantă, deoarece vă reglează metabolismul și controlează creșterea și dezvoltarea. Deficitul de seleniu a fost asociat cu afecțiuni tiroidiene, cum ar fi tiroidita Hashimoto, un tip de hipotiroidism în care sistemul imunitar atacă glanda tiroidă.

Referințe articol:

Sursa foto: Pixabay

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here