Vitamina D este numită și „vitamina Soarelui”, deoarece organismul uman produce vitamina D în mod natural atunci când este expus direct la lumina soarelui. Un alt mod de a obține Vitamina D este din alimentație sau suplimente, astfel încât corpul să fie asigurat tot timpul cu un nivel adecvat al acestei vitamine în sânge.

Vitamina D are mai multe funcții importante. Poate că cele mai importante sunt reglarea absorbției calciului și a fosforului și facilitarea funcționării normale a sistemului imunitar.

Alături de calciu, vitamina D ajută la formarea oaselor și la menținerea sănătății lor. Vitamina D are rol în asimilarea calciului și a fosforului la nivelul intestinului subțire, precum și în fixarea acestora în oase și în dinți, rezultând o mineralizare osoasă corectă. În plus, blochează eliberarea hormonului paratiroidian, care reabsoarbe țesutul osos, conducând la subțierea și slăbirea oaselor, fapt care crește riscul de fracturi.

Vitamina D aduce numeroase beneficii organismului:

  • Contribuie la buna funcționare a tiroidei, paratiroidei și hipofizei
  • Previne apariția rahitismului, osteoporozei și fracturilor
  • Asigură o funcție neuromusculară normală
  • Are rol în reglarea ritmului cardiac
  • Este necesară pentru buna formare și dezvoltare a creierului și ajută la optima funcționare mentală pe parcursul vieții
  • Stimulează activitatea sistemului imunitar
  • Potențează funcțiile pe care le exercită vitaminele A și C în organism
  • Contribuie la prevenirea unor boli autoimune ca: artrita reumatoidă, scleroza in plăci și bolile inflamatorii intestinale.

Pe lângă beneficiile sale principale, cercetările sugerează că vitamina D poate juca un rol și în:

Reducerea depresiei

Cercetările au arătat că vitamina D ar putea juca un rol important în reglarea stării de spirit și în protejarea depresiei. Într-un studiu, oamenii de știință au descoperit că persoanele cu depresie care au primit suplimente de vitamina D au observat o îmbunătățire a simptomelor lor.

Într-un alt studiu asupra persoanelor cu fibromialgie, cercetătorii au descoperit că deficitul de vitamina D a fost mai frecvent la cei care se confruntau, de asemenea, cu anxietate și depresie.

Vitamina D stimulează pierderea în greutate

Într-un studiu, persoanele care iau un supliment zilnic de calciu și vitamina D au putut să piardă mai mult în greutate decât subiecții care iau un supliment placebo. Oamenii de știință au spus că calciul suplimentar și vitamina D au un efect de suprimare a poftei.

Într-un alt studiu, persoanele supraponderale care au luat un supliment zilnic de vitamina D și-au îmbunătățit markerii de risc pentru boli de inimă.

Atenție la deficiența de Vitamina D

Capacitatea de a obține cantități suficiente de vitamina D numai prin soare poate fi influențată de mai mulți factori:

  • Locuința se află într-o zonă cu poluare ridicată
  • Utilizarea protecției solare
  • Mult timp petrecut în interior
  • Trai în orașe mari unde clădirile blochează lumina soarelui
  • Piele mai închisă la culoare. (Cu cât nivelurile de melanină sunt mai mari, cu atât pielea poate absorb mai puțină vitamina D.)

Referințe articol:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2726624/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20219962/

https://academic.oup.com/ajcn/article/89/5/1321/4596773

 

Sursa foto: Pixabay

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here