Zincul este un nutrient care joacă multe roluri vitale în corp, dar fiindcă organismul nu îl produce în mod natural, Zincul trebuie obținut din alimente și/sau suplimente.

Ce este zincul?

Zincul este un nutrient esențial, extrem de necesar pentru numeroase procese din corp și contribuie la:

  • Expresia genelor
  • Reacții enzimatice
  • Funcție imunitară
  • Sinteza proteinei
  • Sinteza ADN-ului
  • Vindecarea rănilor
  • Creștere și dezvoltare

Zincul se găsește în mod natural într-o mare varietate de alimente vegetale și animale. Alimentele care nu conțin în mod natural acest mineral, cum ar fi cerealele pentru micul dejun, snack-barurile și făina de copt, sunt adesea îmbogățite cu forme sintetice de zinc. Puteți lua, de asemenea, suplimente de zinc sau suplimente multi-nutritive care furnizează zinc. Datorită rolului său în funcția imunitară, zincul este, de asemenea, adăugat la unele spray-uri nazale, pastile și alte tratamente naturale la rece.

Rolul Zincului în organism:

Zincul este un mineral vital pe care corpul îl folosește în nenumărate moduri. De fapt, zincul este al doilea cel mai abundent mineral de urme din corp – după fier – și este prezent în fiecare celulă. Zincul este necesar pentru activitatea a peste 300 de enzime care ajută la metabolism, digestie, funcția nervoasă și multe alte procese. În plus, este esențial pentru dezvoltarea și funcționarea celulelor imune.

Acest mineral este, de asemenea, fundamental pentru sănătatea pielii, sinteza ADN-ului și producția de proteine. Mai mult, creșterea și dezvoltarea corpului se bazează pe Zinc, datorită rolului său în creșterea și divizarea celulelor. Zincul este de asemenea necesar pentru simțul  gustului și mirosului. Deoarece una dintre enzimele cruciale pentru gust și miros depinde de acest nutrient, o deficiență de zinc poate reduce capacitatea de a degusta sau de a mirosi.

Beneficii pentru sănătate:

Întărește sistemul imunitar

Deoarece este necesar pentru funcția celulelor imune și semnalizarea celulelor, o deficiență poate duce la un răspuns imun slăbit. Suplimentele de zinc stimulează celulele imune particulare și reduc stresul oxidativ. De exemplu, șapte studii a demonstrat că 80-92 mg pe zi de zinc poate reduce durata unei răceli cu până la 33%. Suplimentele de zinc reduc semnificativ riscul de infecții și promovează răspunsul imun la adulții în vârstă.

Accelerează vindecarea rănilor

Zincul este frecvent utilizat în spitale ca tratament pentru arsuri, anumite ulcere și alte leziuni ale pielii. Deoarece acest mineral joacă roluri critice în sinteza de colagen, funcția imunitară și răspunsul inflamator, este esențial pentru o vindecare adecvată. În fapt, pielea deține aproximativ 5% – din conținutul de zinc al corpului.

Poate reduce riscul anumitor boli legate de vârstă

Zincul poate reduce semnificativ riscul de boli legate de vârstă, cum ar fi pneumonia, infecția și degenerarea maculară. Zincul poate ameliora stresul oxidativ și poate îmbunătăți răspunsul imun prin stimularea activității celulelor T și a celulelor ucigașe naturale, care ajută la protejarea corpului de infecții.

Un studiu a stabilit că 45 mg pe zi de zinc poate scădea ratele de infecție la adulții în vârstă cu aproape 66%. În plus, într-un studiu amplu realizat cu peste 4.200 de persoane, care iau suplimente zilnice de antioxidanți – vitamina E, vitamina C și beta-caroten – plus 80 mg de zinc a înregistrat rezultate bune în scăderea pierderii vederii și a redus semnificativ riscul de degenerescenta maculară avansată. În timp ce o deficiență de zinc poate încetini vindecarea rănilor, suplimentarea cu zinc poate accelera recuperarea la persoanele cu răni.

De exemplu, într-un studiu de 12 săptămâni la 60 de persoane cu ulcerații ale piciorului diabetic, cei tratați cu 200 mg de zinc pe zi au prezentat reduceri semnificative ale mărimii ulcerului, comparativ cu un grup placebo. 

Poate ajuta la tratarea acneei

Acneea este o boală comună a pielii care afectează până la 9,4% din populația globală.Acneea este determinată de obstrucția glandelor producătoare de ulei, de bacterii și inflamații.Studiile sugerează că atât tratamente locale, cât și orale cu zinc pot trata în mod eficient acneea prin reducerea inflamației, inhibarea creșterii bacteriilor și suprimarea activității glandelor uleioase.Persoanele cu acnee tind să aibă niveluri mai mici de zinc. Prin urmare, suplimentele pot ajuta la reducerea simptomelor.

Scade inflamația

Zincul scade stresul oxidativ și reduce nivelul anumitor proteine ​​inflamatorii din corp.Stresul oxidativ duce la inflamații cronice, un factor care contribuie la o gamă largă de boli cronice, cum ar fi bolile de inimă, cancerul și declinul mental. Într-un studiu efectuat la 40 de adulți, cei care au luat 45 mg de zinc pe zi au prezentat reduceri mai mari ale markerilor inflamatori decât un grup placebo.

Simptome de deficiență

Deși deficiența severă de zinc este rară, poate apărea la persoane cu mutații genetice rare, la alăptarea sugarilor ale căror mame nu au suficient zinc, persoane cu dependențe de alcool și oricine ia anumite medicamente care suprimă imunitatea. Printre simptomele deficienței severe de zinc se numără creșterea și dezvoltarea deficitara, maturitatea sexuală întârziată, erupțiile cutanate, diareea cronică, vindecarea lenta a rănilor și tulburări de comportament. Formele mai ușoare de deficiență de zinc sunt mai frecvente, în special la copiii din țările în curs de dezvoltare în care dietele au adesea lipsă de nutrienți importanți.

Se estimează că aproximativ 2 miliarde de persoane din întreaga lume au deficit de zinc din cauza aportului alimentar inadecvat. Deoarece deficiența de zinc îți afectează sistemul imunitar – crescând șansele de infecție – se consideră că deficiența de zinc cauzează peste 450.000 de decese la copii sub 5 ani în fiecare an.Printre cei cu risc de deficiență de zinc se numără:

  • Persoanele cu boli gastro-intestinale precum boala Crohn
  • Vegetarieni și vegani
  • Femeile însărcinate și care alăptează
  • Oameni care sunt subnutriți, inclusiv cei cu anorexie sau bulimie
  • Persoanele cu boli renale cronice
  • Cei care abuzează de alcool.

Surse de Zinc din hrană:

Multe alimente de origine animală și vegetală sunt în mod natural bogate în Zinc, ceea ce face ușor pentru majoritatea oamenilor să consume cantități adecvate. Alimentele cu cea mai mare cantitate de zinc:

  • Cochilii: stridii, crab, midii, homar și scoici
  • Carne: Carne de vită, carne de porc, miel și bizon
  • Carnea de pasăre: curcan și pui
  • Pește: sardine, somon
  • Leguminoase: năut, linte, fasole neagră, boabe de fasole etc.
  • Nuci și semințe: semințe de dovleac, caju, semințe de cânepă etc.
  • Produse lactate: lapte, iaurt și brânză
  • Ouă
  • Cereale integrale: ovăz, quinoa, orez brun etc.
  • Anumite legume: ciuperci, kale, mazăre, sparanghel și sfeclă.

Recomandări de toxicitate și dozare:

La fel cum o deficiență de Zinc poate provoca complicații pentru sănătate, aportul excesiv poate duce și la efecte secundare negative. Cea mai frecventă cauză a toxicității zincului este excesul de zinc suplimentar, care poate provoca atât simptome acute, cât și cronice. Printre simptomele toxicității se numără:

  • Greață și vărsături Pierderea poftei de mâncare
  • Diaree
  • Crampe abdominale
  • Dureri de cap
  • Funcție imunitară redusă
  • Scăderea nivelului de colesterol HDL „bun”.

Ingerarea de prea mult zinc poate provoca, de asemenea, deficiențe în alte substanțe nutritive. De exemplu, ingestia cronică ridicată de zinc poate interfera cu absorbția de cupru și fier.

Concluzie:

Zincul este necesar pentru sinteza ADN, funcția imunitară, metabolismul și creșterea.Poate reduce inflamația și riscul de boli legate de vârstă.Majoritatea oamenilor respectă RDI de 11 mg pentru bărbați și 8 mg pentru femei prin dietă, dar adulții mai în vârstă și persoanele cu boli care inhibă absorbția zincului ar putea avea nevoie de supliment. Deoarece suplimentele cu doză mare de zinc pot duce la reacții adverse periculoase, este important să ne conformăm recomandărilor și să luăm suplimente numai atunci când este necesar.Referințe

articol:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702361/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649098/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20510767/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2702361/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3649098/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23644932/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4928738/

Sursa foto: Pixabay.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here