Afinele sunt dulci, hrănitoare și populare în sezonul de vară.

Adesea sunt considerate super-aliment, sunt sărace în calorii și incredibil de benefice pentru organism. Sunt atât de gustoase și convenabile încât mulți oameni le consideră fructul lor preferat.

Iată 10 beneficii dovedite pentru sănătate:

  1. Afinele au puține calorii, dar sunt foarte bogate în nutrienți:

Arbustul de afine (Vaccinium – Cyanococcus) este un arbust cu flori care produce fructe de pădure cu o nuanță albăstruie, purpuriu – cunoscut și sub numele de afine.

Afinele sunt mici – cu diametrul de aproximativ 5–16 milimetri și arată ca o coroană evazată. Când apar pentru prima dată fructele, sunt verzi, apoi se colorează până la mov și albastru pe măsură ce se coc. Cele mai comune două tipuri sunt: afinele de cultură și afinele sălbatice, care sunt mult mai bogate în antioxidanti și nutrienți decât cele de cultură.

Afinele sunt printre fructele cele mai bogate în nutrienți. O porție (1 cană) de afine conține:

Fibre: 4 grame

Vitamina C: 24% din DZR

Vitamina K: 36% din DZR

Mangan: 25% din DZR

Cantități mici de diverși alți nutrienți.

Afinele conțin aproximativ 85% apă, iar o cană întreagă conține doar 84 de calorii, cu 15 grame de carbohidrați. Acest lucru le face o sursă excelentă de mai mulți nutrienți importanți.

2. Afinele sunt reginele alimentelor antioxidante:

Antioxidantii protejează corpul de radicalii liberi, care sunt molecule instabile ce pot deteriora celulele și contribuie la îmbătrânire și boli grave, precum cancerul. Afinele au unul dintre cele mai ridicate niveluri de antioxidanți din toate fructele și legumele comune. Principalii compuși antioxidanți din afine aparțin unei familii de antioxidanți polifenoli numiți flavonoizi. O mare parte din efectele benefice pe care afinele le au asupra sănătății se datorează unui grup de flavonoizi numit – antocianine. S-a dovedit  stiințific că afinele cresc direct nivelul de antioxidanți din corp.

3. Afinele reduc deteriorarea oxidativă a ADN-ului, ceea ce ajută la protejarea împotriva îmbătrânirii și a cancerului:

Deteriorarea oxidativă a ADN-ului este un fenomen inevitabil din viața de zi cu zi. Se spune că acest fenomen se întâmplă de zeci de mii de ori pe zi, în fiecare celulă din corp. Deteriorarea ADN este unul dintre motivele pentru care îmbătrânim si joacă un rol important în dezvoltarea de boli precum cancerul. Deoarece afinele au un conținut ridicat de antioxidanți, ele pot neutraliza unii dintre radicalii liberi care deteriorează ADN-ul. Într-un studiu, 168 de persoane au băut zilnic 1 litru de afine amestecate cu suc de mere. După patru săptămâni, deteriorarea oxidativa ADN din cauza radicalilor liberi a fost redusă cu 20%. Aceste concluzii sunt susținute și de studii mai mici care recomandă folosirea afinelor proaspete sau sub formă de pulbere.

4. Afinele protejează colesterolul din sângele dvs. de a nu se deteriora:

Stresul oxidativ nu sunt limitează doar la celule și la ADN. Stresul oxidativ devine și mai problematic atunci când colesterolul „rău” LDL este și el oxidat. De fapt, oxidarea colesterolului LDL „rău” este un pas crucial în procesul bolilor de inimă. Antioxidanții din afine sunt puternic legați de nivelurile reduse de LDL oxidat. Acest lucru face ca afinele să fie foarte bune pentru inimă. O porție zilnică de 50 de grame de afine a scăzut oxidarea LDL cu 27% pe parcursul a opt săptămâni la persoanele obeze dintr-un studiu. Un alt studiu a stabilit că consumul de 75 de grame de afine la o masă principală, a redus semnificativ oxidarea colesterolului LDL „rău”.

5. Afinele pot scădea tensiunea arterială:

Afinele par să aibă beneficii semnificative pentru persoanele cu hipertensiune arterială, ceea ce reprezintă un factor de risc major pentru bolile de inimă. Într-un studiu de opt săptămâni, persoanele obeze care au avut un risc ridicat de boli de inimă au observat o reducere de 4-6% a tensiunii arteriale după ce au consumat 50 de grame de afine pe zi. Alte studii au observat efecte similare – în special la femeile aflate în post-menopauză.

6. Afinele pot ajuta la prevenirea bolilor de inimă:

În timp ce consumul de afine poate scădea tensiunea arterială și colesterolul LDL oxidat, este important să reținem că acestea sunt factori de risc – nu boli reale.Este mult mai util să știm dacă afinele ajută la prevenirea unor obiective dure precum atacurile de cord, care sunt principala cauză de deces din lume.Un studiu efectuat la 93.600 de asistente medicale a descoperit că persoanele cu cel mai mare aport de antocianine – principalii antioxidanți din afine – aveau un risc de 32% mai mic de atacuri de cord, comparativ cu cele care au avut un aport mai scăzut de afine.

7. Afinele pot ajuta la menținerea funcției creierului și la îmbunătățirea memoriei:Stresul oxidativ poate accelera procesul de îmbătrânire a creierului, afectându-i negativ funcția.Conform studiilor efectuate pe animale, antioxidanții din afine pot influența benefic zonele creierului esențiale pentru inteligență. Studiile la om au dat, de asemenea, rezultate promițătoare.Într-unul din aceste studii, nouă adulți mai în vârstă, cu deficiențe cognitive ușoare, au consumat suc de afine în fiecare zi. După 12 săptămâni, au înregistrat îmbunătățiri ale mai multor markeri ai funcției creierului.Un studiu de șase ani la peste 16.000 de persoane în vârstă a concluzionat că afinele și căpșunii  întârzie îmbătrânirea psihică cu până la 2,5 ani.

8. Antocianinele din afine pot avea efecte anti-diabet:

Afinele oferă cantități moderate de zahăr în comparație cu alte fructe.O cană (148 grame) conține 15 grame de zahăr, ceea ce este echivalent cu un măr mic sau o portocală mare. Cu toate acestea, compușii bioactivi din afine par să depășească orice impact negativ al zahărului atunci când vine vorba de controlul zahărului din sânge. Cercetările sugerează că antocianinele din afine au efecte benefice asupra sensibilității la insulină și asupra metabolismului glucozei. Aceste efecte anti-diabet apar atât în consumul sucului de afine, cât și al extractului de afine. Într-un studiu efectuat pe 32 de persoane obeze cu rezistență la insulină, zilnic, două smoothie-uri de afine au provocat îmbunătățiri majore ale sensibilității la insulină. Sensibilitatea îmbunătățită la insulină ar trebui să scadă riscul de sindrom metabolic și diabet zaharat de tip 2, care sunt în prezent două dintre cele mai mari probleme de sănătate din lume.

9. Poate ajuta la combaterea infecțiilor tractului urinar:

Infecțiile tractului urinar sunt o problemă comună pentru femei.Este cunoscut faptul că sucul de merișoare poate ajuta la prevenirea acestor tipuri de infecții.Deoarece afinele sunt strâns inrudite cu merișoarele, ele se mândresc cu multe din aceleași substanțe active în sucul proaspăt din fruct. Aceste substanțe se numesc anti-adezivi și ajută la prevenirea ca bacteriile precum E. Coli să se atașeze de peretele vezicii urinare.

10. Afinele pot reduce leziunile musculare după un sport intens:

Exercițiile fizice pot duce la dureri musculare și oboseală. Acest lucru este determinat parțial de inflamația locală și de stresul oxidativ din țesutul muscular. Suplimentele de afine pot diminua daunele care apar la nivel molecular, reducând la febra musculară și inflamația.

Concluzie:

Afinele sunt incredibil de sănătoase și hrănitoare.Stimulează sănătatea inimii, funcția creierului și numeroase alte părți ale corpului.

Sunt dulci, colorate și se pot savura ușor, fie proaspete, fie congelate.

Referințe articol:

https://www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-blueberries#section2 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22175691/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12475297/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12323088/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18759450/

https://www.intechopen.com/books/new-research-directions-in-dna-repair/dna-damage-dna-repair-and-cancer

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17602170/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20660279/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23319811/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19057194/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ana.23594

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18066143/

Surse foto: Pixabay.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here