Numită și “vitamina bunei dispoziții” sau “vitamina performanței intelectuale”, vitamina B1 (tiamina) este indispensabilă sănătății fizice și psihice, deoarece îmbunătățește circulația sangvină și ajută la formarea sângelui, la metabolismul carbohidraților și la producerea acidului clorhidric, important pentru o digestie corectă.

Vitamina B1 se găsește în special în cereale integrale, în orez nedecorticat (orez brun), în drojdia de bere, în alune, în laptele gras, iaurt, în cartof (dar nu prăjit), tărâțe și în majoritatea legumelor.

Alte surse pot fi reprezentate de alge, brocolli, drojdia de bere, algele kelp, năsturelul, sparanghelul, ovăzul, prunele, strugurii și spirulină. Plante ce conțin tiamina sunt: lucerna, algele brune, rădăcina de brusture, iarba pisicii, semințele de fenicul, coada șoricelului, ștevia galbenă, urzica și pătrunjelul.

Prepararea termică distruge însă Vitamina B1, de aceea pentru a o asimila se recomandă consumul cerealelor integrale, alune, legumele crude, negătite etc.

Carența de Vitamina B1

Beri-Beri, o boală a sistemului nervos rară în țările dezvoltate, este provocată de carența de tiamină. Alte simptome care rezultă din carența de tiamină sunt constipația, edemele, ficatul mărit, oboseala, amnezia, tulburările gastrointestinale, tulburările cardiace, iritabilitatea, respirația grea, lipsa apetitului, atrofia musculară, nervozitatea, amorțirea mâinilor și picioarelor, slăbiciune și dureri musculare, slăbiciune generală și pierdere severă în greutate.

Antibioticele, fenitoina, sulfamidele și contraceptivele orale, precum și consumul de alcool tare sau cafeina pot scădea nivelul de tiamină din organism. Aproape toți alcoolicii au deficit de tiamină pentru că alcoolul inhibă stocarea. Uneori asta se manifestă prin dereglări cunoscute sub numele de sindrom Wernicke- korasakoff, care se caracterizează prin probleme de memorie, mișcări anormale, confuzie, somnolență.

Cum se manifestă carența de Vitamina B1?

Carența tiaminei se manifestă prin stare de oboseală, lipsa senzației de odihnă la trezirea de dimineață, dezechilibre ale metabolismului glucidic cu acidoze grave care afectează funcția musculaturii scheletice și a sistemului cardiovascular, acumularea acidului lactic și piruvic în sânge și țesuturi, și care în final se elimină prin urină etc. Carența de vitamina B1 duce la boala Beri-Beri.

Boala se manifestă la sugar în primele 6 luni de viața prin: hiporeflectivitate, tahipnee, vărsături, diaree, tahicardie, hepatomegalie, paloare, astenie etc.

La copil se întâlnește strabismul, mersul dificil, depresie, scăderea acuității simțurilor, astenie, scăderea capacității de memorare și de activitate fizică, tulburări de personalitate și chiar atrofie musculară.

La adult carența tiaminei se manifestă prin astenie, dureri de cap, insomnie, oboseală intensă, scăderea capacității de atenție și memorare, tulburări de personalitate, scăderea capacității musculare, chiar până la parestezii sau pareze. Palpitații, tahicardie, aritmie, edeme, scăderea poftei de mâncare, constipație, scăderea tensiunii arteriale etc.

Ce conduce la carența de Vitamina B1?

Carența apare atunci când:
– Sunt consumate în exces glucide rafinate: zaharuri, bomboane, dulciuri din comerț, prăjituri, ciocolată etc.
– InÎ urma tratamentelor cu antibiotice
– Consumul de cafeină și alcool în exces
– În stres fizic și psihic
– În alimentația insuficient variată, când produsele care conțin vitamina B1 lipsesc din nutriția zilnică
– La sugar când mama prezintă carența
– În diabetul necontrolat etc.

Există exces de Vitamina B1?

Vitamina B1 nu rămâne în organism,în fiecare zi după utilizarea sa metabolică excesul se elimină prin urină, de aceea este necesar aportul zilnic de vitamina B1. Nu se cunosc excese ale acestei vitamine.

Beneficiile Vitaminei B1 pentru organism

Tiamina este supranumită și „vitamina bunei dispoziții” pentru că este indispensabilă bunei funcționări a sistemului nervos, având efecte tonice. Ea intră în structura unor elemente neuronale, în structura acizilor nucleici și a nucleotidelor încă de la riboză, fiind utilă astfel majorității celulelor corpului.

Pentru că glucoza este „principalul combustibil al creierului”, iar vitamina B1 intervine în metabolismul glucidelor, are rol în stimularea stării de bine, a optimismului, combatând depresia, anxietatea, oboseala și alte tulburări neuropsihice.

Îmbunătățește în mod considerabil funcția musculară și controlul nervos al mușchilor, de aceea în carență se instalează paresteziile sau chiar parezele.

Are rol în activarea/formarea unui mare număr de enzime în corp, prin esterificarea cu acid fosforic, rezultând tiamin-pirofosfatul.

Îmbunătățește excitabilitatea nervoasă și scade febra musculară, prevenind apariția acesteia în exercițiile fizice intense.

Revista LOONA recomandă de fiecare dată aportul de nutrienți din surse naturale, în forma crudă, fructe și legume. Dacă totuși este necesar un aport de suplimente cu vitamine, consultați un specialist în sănătate înainte de a începe un regim de vitamine, în special atunci când utilizați tiamina pentru a trata o deficiență. Pentru a păstra un echilibru de vitamine B în corp, medicii sugerează adesea vitamine din complexul B mai degrabă decât suplimente individuale B pentru adulți sănătoși.

Referințe articol:

https://www.healthline.com/health/vitamin-watch-b1-thiamine#takeaway

https://www.medicalnewstoday.com/articles/219545

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-965/thiamine-vitamin-b1

https://ziarmm.ro/vitamina-b1-sau-vitamina-bunei-dispozitii-vezi-aici-beneficii/

Surse foto: Pixabay

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here