Coenzima Q10, cunoscută și sub denumirea de CoQ10, este un compus care ajută la generarea de energie în celulele organismului.Corpul uman produce CoQ10 în mod natural, dar producția sa tinde să scadă odată cu înaintarea în vârstă. Din fericire, se poate obține CoQ10 și prin suplimente sau alimente. Anumite boli, cum ar fi bolile de inimă, de creier, diabetul și cancerul au fost legate de niveluri scăzute de CoQ10. Un lucru este sigur: o mulțime de cercetări au dezvăluit gama largă de beneficii pentru sănătate ale CoQ10. Iată tot ce trebuie să știi despre CoQ10:CoQ10 este un compus produs de corpul tău și stocat în mitocondriile celulelor tale. Mitocondriile sunt responsabile de producerea de energie. De asemenea, protejează celulele de deteriorarea oxidativă și de bacteriile sau virusurile cauzatoare de boli. Producția CoQ10 scade odată cu înaintarea în vârstă. Astfel, persoanele în vârstă par să fie deficitare în acest compus.

Cercetările au arătat că CoQ10 joacă mai multe roluri cheie în organism:

Una dintre funcțiile sale principale este de a ajuta la generarea de energie în celulele tale. Este implicat în realizarea adenosinei trifosfat (ATP), care este implicat în transferul de energie în celule. Celălalt rol crucial al său este să servească drept antioxidant și să protejeze celulele de deteriorarea oxidativă.

Cantitățile excesive de radicali liberi duc la deteriorarea oxidativă, care poate interfera cu funcționarea normală a celulelor. Este cunoscut faptul că cauzează multe afecțiuni de sănătate. Având în vedere că ATP este utilizat pentru a îndeplini toate funcțiile organismului, iar deteriorarea oxidativă este distructivă pentru celule, nu este surprinzător faptul că unele boli cronice au fost legate de niveluri scăzute de CoQ10. CoQ10 este prezent în fiecare celulă a corpului. Cu toate acestea, cele mai mari concentrații se găsesc în organele cu cea mai mare nevoie de energie, cum ar fi inima, rinichii, plămânii și ficatul.

9 beneficii principale ale CoQ10:

1. Poate ajuta la tratarea insuficienței cardiace:

Insuficiența cardiacă este adesea o consecință a altor afecțiuni cardiace, cum ar fi boala coronariană sau hipertensiunea arterială. Aceste afecțiuni pot duce la o deteriorare oxidativă și inflamarea venelor și arterelor. Insuficiența cardiacă apare atunci când aceste probleme afectează inima până la punctul în care nu este în măsură să se contracte, să se relaxeze sau să pompeze sânge în mod regulat prin corp. Unele tratamente pentru insuficiență cardiacă au efecte secundare nedorite, cum ar fi tensiunea arterială scăzută, în timp ce altele ar putea reduce și mai mult nivelul CoQ10. Într-un studiu realizat pe 420 de persoane cu insuficiență cardiacă, tratamentul cu CoQ10 timp de doi ani și-a îmbunătățit simptomele și a redus riscul de a muri de probleme cardiace. De asemenea, un alt studiu a tratat 641 de persoane cu CoQ10 sau un placebo timp de un an. La sfârșitul studiului, cei din grupul CoQ10 au fost spitalizați mai rar pentru agravarea insuficienței cardiace și au avut mai puține complicații grave. Se pare că tratamentul cu CoQ10 ar putea ajuta la restabilirea nivelurilor optime de producție de energie, reduce stresul oxidativă și îmbunătățește funcția inimii, toate acestea pot ajuta tratamentul insuficienței cardiace.

2. Ar putea ajuta fertilitatea:

Fertilitatea feminină scade odată cu vârsta din cauza scăderii numărului și calității ovulelor disponibile.

CoQ10 este implicat direct în acest proces. Pe măsură ce îmbătrânești, producția CoQ10 încetinește, ceea ce face ca organismul să fie mai puțin eficient la protejarea ouălor de deteriorarea oxidativă.

Suplimentarea cu CoQ10 pare să ajute și poate chiar inversa această scădere legată de vârstă a calității și cantității ovulelor.

În mod similar, sperma de sex masculin este susceptibilă la efectele daunelor oxidative, care poate duce la reducerea numărului de spermatozoizi, la o calitate slabă a spermatozoizilor și la infertilitate.

Mai multe studii au ajuns la concluzia că suplimentarea cu CoQ10 poate îmbunătăți calitatea, activitatea și concentrarea spermatozoizilor prin creșterea protecției antioxidante.

3. Poate ajuta la menținerea pielii tinere:

Pielea ta este cel mai mare organ din corp și este expusă pe scară largă la agenți nocivi care contribuie la îmbătrânire.

Acești agenți pot fi interni sau externi. Unii factori nocivi interni includ afectarea celulară și dezechilibrele hormonale. Factorii externi includ agenți de mediu, cum ar fi razele UV.

Elementele dăunătoare pot duce la reducerea umidității pielii și la protecția împotriva agresorilor de mediu, precum și subțierea straturilor pielii.

Aplicarea CoQ10 direct pe piele poate reduce daunele provocate de agenții interni și externi, prin creșterea producției de energie în celulele pielii și promovarea protecției antioxidante (19Trusted Source).

De fapt, CoQ10 aplicat direct pe piele s-a dovedit a reduce deteriorarea oxidativă cauzată de razele UV și chiar scade adâncimea ridurilor.

În cele din urmă, persoanele cu un nivel scăzut de CoQ10 par să aibă mai multe șanse să dezvolte cancer de piele.

4. Ar putea reduce durerile de cap:

Funcția mitocondrială anormală poate duce la o absorbție crescută de calciu de către celule, producerea excesivă de radicali liberi și scăderea protecției antioxidante. Aceasta poate duce la o energie scăzută în celulele creierului și chiar în migrene.

Deoarece CoQ10 se găsește în principal în mitocondriile celulelor, s-a dovedit că îmbunătățește funcția mitocondrială și contribuie la scăderea inflamației care poate apărea în timpul migrenelor.

Un studiu mai mare a arătat că 1.550 de persoane cu niveluri scăzute de CoQ10 au prezentat dureri de cap mai puține și mai puțin severe după tratamentul cu CoQ10.

Cu atât mai mult, se pare că CoQ10 nu numai că ajută la tratarea migrenelor, dar le și poate preveni.

5. Ar putea ajuta la sport:

Stresul oxidativ poate afecta funcția musculară și, prin urmare, exercitarea exercițiilor e îngreunată.

În mod similar, funcția anormală mitocondrială poate reduce energia musculară, ceea ce face dificil pentru mușchi să se contracte eficient și să susțină exercițiile fizice.

CoQ10 poate ajuta exercitarea performanței prin scăderea stresului oxidativ din celule și îmbunătățirea funcțiilor mitocondriale.

6. Ar putea ajuta cu diabetul:

Stresul oxidativ poate crea deteriorarea celulelor. Aceasta poate duce la boli metabolice precum diabetul.

Funcția mitocondrială anormală a fost, de asemenea, legată de rezistența la insulină .

CoQ10 s-a dovedit că îmbunătățește sensibilitatea la insulină și reglează nivelul de zahăr din sânge.

Suplimentarea cu CoQ10 poate ajuta, de asemenea, la creșterea concentrațiilor de CoQ10 în sânge cu până la trei ori la persoanele cu diabet care prezintă de obicei niveluri scăzute ale acestui compus.

În cele din urmă, CoQ10 ar putea ajuta la prevenirea diabetului prin stimularea descompunerii grăsimilor și reducerea acumulării de celule grase care ar putea duce la obezitate sau diabet de tip 2.

7. Ar putea juca un rol în prevenirea cancerului:

Se știe că stresul oxidativ provoacă leziuni celulare și le afectează funcția acestora.

Dacă corpul nu poate lupta eficient cu deteriorarea oxidativă, structura celulelor poate fi deteriorată, crescând riscul de cancer.

CoQ10 poate proteja celulele de stresul oxidativ și să promoveze producția de energie celulară, promovând sănătatea și supraviețuirea lor.

Interesant este că s-a dovedit că pacienții cu cancer au un nivel mai scăzut de CoQ10.

Nivelurile scăzute de CoQ10 au fost asociate cu un risc de cancer cu până la 53,3% mai mare și indică un prognostic slab pentru diferite tipuri de cancer.

Mai mult, un studiu a sugerat, de asemenea, că suplimentarea cu CoQ10 poate contribui la reducerea șanselor de recurență a cancerului.

8. CoQ10 ar putea proteja plămânii:

Dintre toate organele, plămânii au cel mai mult contact cu oxigenul. Acest lucru le face foarte susceptibile la deteriorarea oxidativă.

O deteriorare oxidativă crescută în plămâni și o protecție slabă a antioxidanților, inclusiv niveluri scăzute de CoQ10, pot duce la boli pulmonare precum astmul și boala pulmonară obstructivă cronică.

Mai mult, s-a demonstrat că persoanele care suferă de aceste afecțiuni prezintă niveluri mai scăzute de CoQ10.

Un studiu a demonstrat că suplimentarea cu CoQ10 a redus inflamația la persoanele care aveau astm, precum și nevoia lor de medicamente cu steroizi pentru a-l trata.

Un alt studiu a arătat îmbunătățiri ale performanței la exerciții fizice la cei care suferă de BPOC. Acest lucru a fost observat printr-o mai bună oxigenare a țesuturilor și frecvența cardiacă după suplimentarea cu CoQ10.

9. Este bună pentru creier:

Mitocondriile sunt principalele generatoare de energie ale celulelor creierului. Funcția mitocondrială tinde să scadă odată cu vârsta. Disfuncția mitocondrială totală poate duce la moartea celulelor creierului și a unor boli precum Alzheimer și Parkinson.

Din păcate, creierul este foarte susceptibil la deteriorarea oxidativă datorită conținutului ridicat de acid gras și a cererii mari de oxigen.

Această deteriorare oxidativă îmbunătățește producerea de compuși nocivi care ar putea afecta memoria, cogniția și funcțiile fizice.

CoQ10 poate reduce acești compuși nocivi, încetinind posibil progresia bolii Alzheimer și Parkinson.

Alimente care conțin coenzima Q10:

Coenzima Q10 se regăsește în mai multe alimente, atât de origine animală, cât și de origine vegetală.

  • Uleiul de soia – o lingură de ulei de soia vine la pachet cu o cantitate de 1,3 miligrame de coenzima Q10. Introdu acest ulei în dieta ta daca vrei să mărești aportul de Q10.
  • Leguminoasele – leguminoasele precum mazărea sau fasolea se laudă, de asemenea, cu o concentrație mare de Q10.
  • Unele fructe – portocalele și capșunele sunt fructe care conțin coenzima Q10 și pe care nu ar strica să le introduci în alimentația ta zilnică.
  • Nuci, susan, fistic – nucile, susanul și fisticul se numără, de asemenea, printre sursele bogate în coenzima Q10. Nici arahidele nu se lasă mai prejos, 30 g de arahide asigurând un aport de 0,8 miligrame de Q10.
  • Ouă și lactate – ouăle și produsele lactate conțin, de asemenea, cantități reduse de coenzima Q10.
  • Organele de vită – reprezintă cea mai bogată sursă de coenzima Q10. O porție de 120 g de organe sau de carne de vită conține cel puțin 2,6 miligrame de coenzima Q10.
  • Carnea de pește – coenzima Q10 se regăsește adesea în peste. Cu cât peștele este mai gras, cu atât mai mare este cantitatea de Q10 pe care o conține. Somonul, heringul și tonul sunt câteva exemple de alimente bogate în Q10. O porție de 120 g de hering gătit are până la 2,3 miligrame de coenzima Q10.
  •         Suplimente alimentare ce conțin coenzima Q10:

  • Cantitatea de coenzima Q10 din suplimentele alimentare este mult mai mare decât cea care se regăsește în alimente. De aceea, pentru a beneficia din plin de proprietățile coenzimei Q10, se recomandă administrarea suplimentelor dietetice.Modul de administrare al coenzimei Q10
  • Specialiștii nu au stabilit o doză ideală de coenzima Q10. Studiile făcute până acum în domeniu au folosit cantități începând de la 50 de miligrame și până la 1.200 de miligrame în cazul adulților, uneori împărțite în mai multe doze. O doză standard este de 100-200 miligrame.
  •     Administrarea coenzimei Q10 cu ajutorul alimentelor bogate în grăsimi:

    Pentru o mai bună absorbție a coenzimei Q10, se recomandă ca aceasta sa fie consumată împreună cu alimente bogate în grăsimi – de preferat, grăsimi sănătoase precum cele din avocado, ulei de cocos, ulei de măsline. Q10 este solubilă în grăsimi, de aceea se recomandă asocierea cu grăsimile sănătoase.

Referințe articol:

https://www.healthline.com/nutrition/coenzyme-q10#section10

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24389208/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23065343/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25126052/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25126052/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26512330/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25282031/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26648450/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10416055/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15728298/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28811612/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24969860/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21467235/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21080098/

Surse foto: Pixabay.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here