Maca este rădăcina unei plante care crește în Peru, Bolivia, Paraguay și Argentina. Este extrem de rezistentă, crește și rezistă la altitudini mari și la temperaturi foarte joase, condiții în care puține plante pot supraviețui. Aceasta este plantă cultivată la cea mai mare altitudine din lume, crescând și la 4100 de metri înălțime.

Rădăcina depozitează o mulțime de nutrienți, iar atunci când este scoasă din pământ, vine într-o varietate mare de culori. Culorile rădăcinii variază de la galben crem sau roz deschis, până la mov sau negru.

Rădăcina de maca seamănă cu o ridiche mai mare, iar gustul ei este picant, dulce și cu o aromă asemănătoare melasei.

Rădăcina, care este plăcută la degustare, este disponibilă în mod obișnuit sub formă de pulbere. În general, poate avea un efect pozitiv asupra echilibrului hormonal, reglează energia, îmbunătățește funcția sexuală, memoria și concentrarea și poate fi benefică pentru întreg organismul. Și nu numai că este o sursă naturală de vindecare, dar poate reprezenta și o hrană sigură. Maca este bogată în nutrienţi și are un nivel mai ridicat de calciu decât laptele.

Maca este o sursă de tiamină (B1), riboflavină (B2), vitamina B6, calciu și fier care contribuie la menținerea energiei metabolismului. Conține, de asemenea, Zinc care ajută la fertilitate și reproducere, precum și la menținerea unui nivel normal de testosteron în sânge. Pe lângă acestea, riboflavina și Zincul contribuie la reglarea activității hormonale și ajută la reducerea oboselii și a extenuării.

Tiamina contribuie la randamentul energetic normal al metabolismului, la funcționarea normală a sistemului nervos, la funcționarea normală a inimii și a psihicului.

Riboflavina contribuie la randamentul energetic normal al metabolismului, la menținerea normală a numărului de globule roșii în organism, la menținerea aspectului normal al pielii și a unei vederi normale, contribuie la asimilarea fierului, protejează celulele de stresul oxidativ și ajută la reducerea oboselii.

Vitamina B6 contribuie la sinteza normală a cisteinei, la randamentul energetic normal al metabolismului, la funcționarea sistemului nervos, formarea celulelor roșii în sânge, reducerea oboselii și la reglarea activității hormonale din organism.

Calciul contribuie la coagularea normală a sângelui, un metabolism energetic normal, funcționarea normală a mușchilor, a neurotransmițătorilor și a enzimelor digestive. Are un rol important în procesul de diviziune celulară și este necesar pentru menținerea sănătății oaselor și a dinților.

Fierul contribuie la menținerea funcției cognitive normale, un metabolism energetic normal, formarea normală a celulelor roșii și a hemoglobinei, transportul normal al oxigenului în sânge, funcționarea normală a sistemului imunitar, reducerea stărilor de oboseală și epuizare și are un rol important în procesul de diviziune celulară.

Compoziția rădăcinii de Maca:

Maca (pulberea de rădăcină) este alcătuită din aproximativ 18% proteine, 76,5% carbohidraţi, 5% grăsimi și 8,5% fibre (carbohidraţi indigestibili). 

Maca reprezintă o sursă puternică de nutrienți. Ea conține:

  • Peste 20 de aminoacizi, dintre care 8 aminoacizi esențiali
  • 20 de acizi grași formați liberi (cum ar fi acidul lauric, linolenic, acidul palmitic, oleic și acidul steric)
  • Vitaminele B-1, B-2, C şi E
  • Calciu
  • Magneziu
  • Potasiu
  • Cupru
  • Zinc
  • Mangan
  • Fosfor
  • Seleniu
  • Sulf
  • Sodiu
  • Fier

Maca este, de asemenea, o sursă bogată de fitonutrienţi. Experţii nu recomandă o anume cantitate, dar majoritatea oamenilor se simt cel mai bine după ce consumă o lingură pe zi și ajung la 2-3 pe parcursul zilei, sau sub forma de capsule. Deoarece poate ajuta la creșterea rezistenței, mulți oameni o folosesc înainte de a face sport.

În munții Anzi, localnicii consumă frecvent rădăcina de maca, fie uscată, proaspătă sau în componenta mâncărurilor tradiționale.

Beneficiile acestei plante medicinale sunt multiple:

Maca are foarte multe proprietăți, motiv pentru care este atât de apreciată. Printre proprietățile pe care le are enumerăm: proprietăți fungistatice, bacteriostatice, anticarcinogene, antioxidante, îmbunătățește nivelul energetic general, rezistența la stres, memoria și învățarea, ajută la menținerea dinților sănătoși și asigură rezistența oaselor.

  • Crește densitatea osoasă

Menținerea densității osoase este o problemă comună în rândul femeilor, odată cu înaintarea în vârstă. Studiile efectuate referitor la ameliorarea simptomelor din timpul menopauzei, s-a descoperit că rădăcina de maca este asociată și cu creșterea densității osoase. Maca favorizează și asimilarea calciului în oase, prevenind astfel apariția osteoporozei.

  • Reduce colesterolul

În compoziția acestei rădăcini intră numeroase minerale, vitamine, 18 aminoacizi (inclusiv 8 din cei 9 aminoacizi esențiali) și steroli, cunoscuți pentru capacitatea lor de a reduce absorbția intestinală a colesterolului. De asemenea, este bogată în potasiu, care acționează ca un catalizator în metabolismul proteinelor și al carbohidraților și care împreună cu sodiul reglează bătăile inimii și contracțiile musculare. Mai mult, maca îmbunătățește circulația sângelui în organism și accelerează procesul de vindecare al rănilor.

  • Îmbunătățește funcțiile metabolice

Rădăcina de maca are și un rol important în îmbunatățirea funcțiilor metabolice ale organismului, contribuind la eliberarea energiei necesară activității trupului și la accelerarea procesului de creștere și dezvoltare.

  • Crește rezistența fizică

Maca este recunoscută pentru capacitatea sa de a întări rezistența fizică și de a crea energie, deoarece multitudinea de nutrienți conținuti ajută la funcționarea unui metabolism energetic normal. Acesta este și motivul pentru care vechii războinici incași apelau la planta magică înainte de a pleca pe câmpul de bătălie, deoarece consumul de maca le dădea mai multă forță. Este același motiv pentru care și solii o consumau în peregrinările și traversările lor montane: aveau nevoie de energie și vigoare.

  • Normalizează nivelul hormonilor din organism

Maca echilibrează nivelul hormonal din organism și stimulează glanda pituitară, ceea ce o face să acționeze ca un tonic pentru sistemul hormonal. Glanda pituitară controlează și susține activitatea tuturor glandelor endocrine, astfel că atunci când aceasta funcționează normal, întreg sistemul endocrin este în echilibru. Această glandă este, de asemenea, responsabilă de secreția de testosteron la bărbați și de estrogen și progesteron la femei.

  • Îmbunătățește funcțiile sexuale

Disfuncțiile sexuale în rândul femeilor depinde de mai mulți factori, cum sunt vârsta, stilul de viață, starea de sănătate, care sunt factori principali cauzatori de astfel de disfuncții. Deși medicina convențională a creat multe medicamente sau suplimente alimentare menite să sporească dorința sexuală și satisfacția la femei, acestea pot avea și efecte secundare, care uneori pot crea probleme. Un studiu efectuat pentru analizarea eficacității suplimentelor de maca referitor la disfuncțiile sexuale la femei, a arătat o îmbunătățire a stării persoanelor implicate în acest studiu, după ce au luat doza maximă de maca pe zi.

  • Afrodisiac

Maca are o reputație de secole cu privire la efectul sau asupra libidoului. Încărcată cu minerale precum zinc, iod și acizi grași esențiali, maca echilibrează hormonii sexuali și îmbunătățește starea generală. De asemenea, maca este renumită și pentru capacitatea sa de îmbunătățire a funcției erectile masculine, drept pentru care este cunoscută și sub numele de “viagra naturală”.

  • Reduce simptomele menopauzei

Rădăcina de maca este utilizată la scară largă pentru efectul său de echilibrare a nivelului hormonal din corp, iar studiile arată că multitudinea de nutrienți și conținutul fitochimic din rădăcina de maca contribuie la ameliorarea simptomelor din timpul menopauzei. Oamenii de știință au observat că, la femeile care luau suplimente cu maca, s-a simțit o ameliorare a unora dintre simptomele comune, cum ar fi bufeuri, insomnii, transpirații nocturne sau depresie.

  • Ajută la fertilitate

Cum infertilitatea devine o problemă din ce în ce mai mare, atât în rândul bărbaților, cât și în rândul femeilor, nu este de mirare că un număr din ce în ce mai numeros se îndreaptă spre alternative naturale pentru îmbunătățirea fertilității. Studiile sprijină utilizarea rădăcinii ca un amplificator a fertilității, în special în rândul femeilor, deoarece crește activitatea glandei pituitare.

  • Îmbunătățește starea generală de bine

Cercetările de nutriție arată că acizii grași esențiali din maca sunt importanți pentru menținerea unei stări de bine și a unei stări generale de sănătate a creierului. Acizii grași ajută la buna funcționare a funcțiilor creierului, și consumul lor este privit ca un prim pas către reducerea stărilor de depresie, anxietate și stres.

  • Întărește memoria

Maca poate fi utilizată și ca leac pentru îmbunătățirea memoriei. Consumul acestei plante mărește capacitatea de rezistență în fața problemelor fizice și mentale.

Cum o putem consuma?

Rădăcina de maca este cel mai des consumată ca și pulbere, aceasta fiind măcinată foarte fin, rezultând astfel pulberea, sau sub formă de capsule ca și supliment alimentar.

Pulberea de maca se poate adăuga în produsele de panificație sau în smoothie-uri pentru un gust picant de Peru. Se mai adaugă în milkshake-uri, biscuiți, negrese, batoane proteice.

Efecte adverse:

Maca este în general considerată sigură, cu toate acestea, nativii peruani cred că consumul de rădăcină proaspătă de maca poate avea efecte adverse asupra sănătății și recomandă mai întâi fierberea acesteia.

În plus, dacă aveți probleme cu tiroida, poate doriți să fiți atenți la maca.

Asta pentru că ea conține goitrogeni, substanțe care pot interfera cu funcția normală a glandei tiroide. Acești compuși va pot afecta dacă aveți deja funcția tiroidiană afectată.

În cele din urmă, femeile însărcinate sau care alăptează ar trebui să se consulte cu medicii lor înainte de a lua maca.

Referințe articol:

https://nutritiondata.self.com/facts/custom/2193874/0

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-maca-root#section2

https://www.researchgate.net/publication/225108951_Glucosinolate_contents_in_Maca_Lepidium_peruvianum_Chacon_Seeds_Sprouts_Mature_plants_and_Several_Derived_Commercial_Products

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12472620/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21840656/

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464612000436

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18955369/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16042502/

https://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/maca-proprietati-si-beneficii-de-la-afrodisiac-la-energizant-si-antidepresiv-16716502

Foto:Pixabay

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here