Pectina din măr este unul dintre nutrienții cu acțiune extrem de benefică asupra organismului, extras din mere. Foarte puțini oameni știu ce este pectina și în ce situații este recomandat să apelăm la suplimentele naturale care o conțin sub formă concentrată sau alături de alte substanțe nutritive.

Cel mai des pectina este folosită în industria alimentară pentru îngroșarea gemurilor și dulcețurilor, dar în ultimii ani a început să fie folosită cu succes în medicină sub formă de capsule sau geluri și în cosmetică, pentru tratamente faciale.

În acest articol vom discuta despre beneficiile pectinei naturale pentru sănătatea organismului și chiar recomandăm evitarea pe cât posibil a celei sintetice folosită în industria alimentară, ca fiind parte din categoria E-urilor, pectina sintetică apare pe etichete cu numele de E-440.

Revista LOONA recomandă în general evitarea oricărui aditiv alimentar sintetic, chimic și toxic pentru organism și mediu și promovează întotdeauna o reîntoarcere la natură, un consum al alimentelor în starea lor cât mai naturală, cu conținut mare de nutrienți, cultivate bio-organic și ecologic.

Pectina este o polizaharidă naturală care se găsește în fructe și legume și face parte din categoria fibrelor solubile. Pentru a înțelege acțiunea ei în organism ne-o putem imagina ca pe un lipici, deoarece acțiunea ei formează o plasă moleculară, de aceea când este folosită la gemuri ea dă structura gelatinoasă a acestora. Același efect îl are și în organismul uman, când ajunge în țesuturi, pectina formează geluri ce înglobează o mare cantitate de apă care înaintând de-a lungul intestinelor, absorb substanțele toxice, flora de putrefacție și extrage efectiv metalele grele toxice (plumb, arsen și mercur). Capacitatea pectinei de a detoxifia organismul de metale grele toxice, este, probabil cea mai importantă acțiune benefică a sa, dar această polizaharidă atât de ușor de asimilat din fructe și legume are mult mai multe beneficii pentru organism.

Pectina se găsește natural cel mai mult în mere, acestea având o cantitate mare preponderent în coaja lor, dar se găsește și în pulpa de măr, aproximativ 15-20 % din aceasta este compusă din pectină. De aceea este recomandat să mâncăm merele cu tot cu coajă, întocmai pentru a beneficia din plin de pectina conținută, cu atenție la achiziția merelor, să fie bio-organice, ne-tratate chimic sau să nu fie ceruită coaja, verificând asta cu atenție atunci când cumpărăm merele fie din magazin sau piață. Este important.

Din lista de fructe care conțin pectină, citricele au o concentrație foarte mare, dar ea se găsește și în cireșe, piersici, pere, iar în legume pectina se găsește în roșii, morcovi, mazăre, cartofi și fasole verde.

Iată o listă de beneficii extraordinare a pectinei pentru sănătatea organismului tău:

1. Ajută la sănătatea microbiomului intestinal:

Acesta are nevoie atât de pro-biotice cât și de pre-biotice, iar pectina se încadrează la pre-biotice. Pro-bioticele sunt bacterii sănătoase din intestine care descompun anumite alimente, ucid organismele periculoase și creează vitaminele, pe când pre-bitoticele ajută la hrănirea acestor bacterii bune.

2. Ajută în curele de slăbire:

Pectina din mere ajută la slăbire deoarece întârzie golirea stomacului, încetinând ușor digestia, în acest fel reducând aportul alimentar. Într-un studiu de 2 zile, 74 de adulți au luat între 5 și 20 de grame de pectină cu suc de portocale după ce au ținut post peste noapte (1) . Chiar și cei care au luat cea mai mică doză au înregistrat mai multă sațietate și o nevoie redusă de aport alimentar. Un alt studiu similar a demonstrat că pectina din citrice nu are același efect însă.

3. Ajută la menținerea unei glicemii stabile:

Fibra solubilă de pectină ajută la scăderea zahărului din sânge și poate fi de un real ajutor în cazul persoanelor cu diabet zaharat de tip 2, arată un reputat studiu (2) realizat pe o perioadă de  4 săptămâni pe 12 persoane, care au înregistrat îmbunătățiri ale glicemiei după ce au luat 20 g de pectină din mere, zilnic.

4. Ajută la sănătatea inimii:

Pectina din mere ajută la scăderea colesterolului și a tensiunii arteriale. Această substanță se leagă de acizii biliari din intestinul subțire și îmbunătățește în acest fel nivelul de colesterol. O analiză a 67 de studii efectuate pe 2.990 de adulți a stabilit că pectina a redus colesterolul LDL (rău) fără a afecta colesterolul HDL (bun). În general, pectina a avut tendința de a scădea colesterolul total cu 5-16%. (3)

5. Poate ameliora diareea și constipația:

Constipația și diareea sunt probleme destul de frecvente în zilele noastre. De fapt, aproximativ 14% dintre oamenii din întreaga lume suferă de constipație cronică. Pectina din mere poate atenua atât diareea, cât și constipația, fiind o fibră care formează gel, pectina absoarbe cu ușurință apa și s-a dovedit că normalizează scaunele (4).

6. Poate îmbunătăți absorbția fierului:

Unele cercetări care arată că pectina de mere poate îmbunătăți absorbția fierului. Fierul este un mineral esențial care transportă oxigenul în întregul corp și face globule roșii (5). Aceasta ar putea fi deosebit de importantă pentru persoanele cu anemie, o afecțiune legată de slăbiciune și oboseală, care este adesea cauzată de deficiență de fier. Organizația Mondială a Sănătății (OMS) afirmă că peste 30% din populația globală este anemică. Menstruația femeilor și orice persoană care urmează o dietă vegană sau vegetariană prezintă un risc deosebit de mare de deficiență de fier. Menstruația poate declanșa pierderi de fier, în timp ce fierul găsit în dietele pe bază de plante nu este absorbit, precum și fierul din alimentele animale. Cu toate acestea, cercetarea pe pectina de mere oferă rezultate mixte.

7. Poate îmbunătăți refluxul acid:

Pectina poate îmbunătăți simptomele de reflux acid. Aproximativ 14-20% dintre adulții au reflux acid, o afecțiune în care acidul stomacal ajunge în esofag, afecțiune care poate duce la arsuri la stomac sau la boala de reflux gastro-esofagian atunci când apare prea des. Într-un studiu efectuat la 18 copii cu paralizie cerebrală pe hrăniri cu tub, cei care au primit pectină în formulele lor au prezentat episoade mai puține și mai puțin severe de reflux acid (6). Cu toate acestea, din cauza naturii limitate a acestui studiu, sunt necesare mai multe cercetări.

8. Poate întări părul și pielea:

Căderea părului afectează milioane de oameni și este considerată dificil de tratat. Dovezile arată că pectina mărului întărește părul și pielea, fiind deseori adăugată în produsele cosmetice, cum ar fi șampoanele, cu promisiunea unui păr mai hrănit. Fiindcă nu există un studiu precis cu privire la efectul pectinei asupra pielii, cel mai bine este ca merele să fie consumate întregi, deoarece vitamina C din ele susțin sănătatea pielii.

9. Poate avea efecte anticancerigene

Dieta joacă un rol important în dezvoltarea și evoluția cancerului, aportul crescut de fructe și legume ar putea reduce riscul dezvoltării acestuia (7). Studiile testate sugerează că pectina poate lupta împotriva celulelor canceroase de prostată și colon (8). Deși aceste studii sunt promițătoare, sunt necesare cercetări suplimentare.

CONCLUZIE:

Pectina din măr este un tip de fibră solubilă cu mai multe beneficii potențiale pentru sănătate. Poate îmbunătăți colesterolul, tensiunea arterială, sănătatea intestinelor și stabilitatea intestinului, deși rezultatele sunt mixte și este necesară mai multă cercetare.Poate fi consumată sub formă de supliment în capsule, din gemuri și jeleuri sau consumând mere întregi.

Sursa foto: Pixabay

Inspirație articol:

https://www.healthline.com/nutrition/apple-pectin#The-bottom-line

https://www.shazili.ro/ce-este-pectina-de-mar-avantaje-contraindicatii/

Referințe cercetări științifice:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9322190/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2849298/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9925120/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22845031/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24778671/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2383913/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4115152/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17513886/

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here