Apa joacă mai multe roluri în cadrul organismului.

Apa este principalul constituent al organismului care reprezintă aproximativ 60% din greutatea corpului la bărbații adulți și 50-55% din greutatea corporală la femei.

Apa face parte din majoritatea celulelor corpului (cu excepția celor de grăsime), acoperă și lubrifiază articulațiile și creierul. Aceasta transportă substanțele nutritive și deșeurile, departe de celulele corpului. Ajută la reglarea temperaturii corpului, prin redistribuirea căldurii de la țesuturile active la piele și răcește organismul prin transpirație.

Mușchii și creierul sunt compuse aproximativ 75% din apă, sângele și rinichii – în jur de 81%, ficatul aproximativ 71%, oasele în jur de 22%, iar din țesutul aproximativ 20% reprezintă apa.

O bună hidratare este esenţială pentru sănătate deoarece fiecare celulă din corp are nevoie de apă, hidratarea fiind vitală pentru funcţiile de bază ale organismului precum reglarea temperaturii corpului, tensiunii arteriale, buna funcţionare a celulei nervoase, realizării digestiei.

Hidratarea adecvată este extrem de importantă pentru buna funcţionare a creierului. Când suntem bine hidratați, neuronii sunt alimentați cu nutrienţi şi sânge oxigenat, iar creierul funcționează în parametri normali. Deshidratarea ușoară cu pierderea de până la 1-2% din greutatea corporală poate afecta capacitatea de concentrare. Pierderea de greutate corporală de peste 2% datorită deshidratării poate afecta abilitățile de prelucrare a informaţiei şi memoria de scurtă durată.

Simptomele deshidratării includ:

  • urinarea unor cantități mici de urină sau eliminarea de urină mai închisă la culoare
  • uscăciunea gurii
  • somnolența sau oboseala
  • sete extremă
  • durere de cap
  • confuzie
  • senzație de amețeală sau leșin
  • lipsa lacrimilor unei persoane atunci când plânge.

Nu așteptați să acționați abia când observați semnele deshidratării. Deshidratarea poate fi dificil de recunoscut, mai ales când sunteți în vârstă. Preveniți deshidratarea prin consumul unor cantități suficiente de apă.

Un aport adecvat de lichide este esențial pentru a asigura funcţionarea rinichilor ajutând la eliminarea deşeurilor şi a substanţelor nutritive în exces prin urină. Rinichii unei persoane bine hidratate filtrează aproximativ 180 de litri de apă în fiecare zi, cea mai mare parte fiind resorbită pentru a preveni pierderile excesive de lichide. Apa acționează ca un lubrifiant pentru muşchi şi articulaţii, ajută la formarea lichidului articular şi prezervă activitatea normală a muşchilor.

Câtă apă trebuie să bem în fiecare zi?

Există diverse recomandări pentru consumul adecvat de apă. Cei mai mulți dintre oameni consideră ca sunt suficiente 6-8 pahare de apă în fiecare zi, ceea ce este un obiectiv rezonabil. Totuși, oamenii au nevoie de cantități diferite de apa pentru a rămâne hidratați.

Majoritatea persoanelor sănătoase se vor hidrata cu apă potabilă sau fluide ori de câte ori le va fi sete. Pentru unii oameni, pot fi suficiente mai puțin de 8 pahare de apă, pentru alții va fi nevoie de mai mult de 8 pahare în fiecare zi. Unii oameni au un risc mai mare de deshidratare. Printre aceștia se numără cei care fac activitate fizică intensă, cei care au diverse afecțiuni sau cei care nu sunt în măsură să consume suficiente lichide în cursul zilei.

Adulții mai în vârstă se încadrează în categoriile de risc. Pe măsură ce oamenii înaintează în vârstă, creierul se află în imposibilitatea de a simți deshidratarea și de a trimite semnalele de sete. Dacă sunteți îngrijorați de faptul că nu ați băut suficiente lichide, verificați culoarea urinei. Dacă aceasta este în mod inconstant incoloră sau galben deschis, probabil ca sunteți hidratați suficient.

Posibil să fie nevoie să suplimentați cantitatea de apă potabilă pe care o consumați dacă:

  • suferiți de diverse condiții medicale, cum ar fi pietrele la rinichi sau o infecție a vezicii urinare
  • sunteți însărcinată sau alăptați
  • faceți exerciții fizice
  • trebuie să vă petreceți mare parte a timpului în aer liber, pe vreme caldă
  • suferiți de febră, vărsături sau diaree încercați să pierdeți în greutate.

Pe lângă apă ce mai puteți consuma pentru a fi hidratați?

Deși apa este cea mai bună opțiune pentru a fi hidratați, există și băuturi și alimente care vă pot oferi apa de care aveți nevoie, dar unele pot adăuga surplus de calorii la dieta dumneavoastră.

Băuturile cum ar fi sucurile de fructe și legumele, laptele și ceaiurile de plante, pot contribui la cantitatea de lichide pe care trebuie să o acumulați zi de zi. Chiar si băuturile cofeinizate cum ar fi cafeaua, ceaiurile și sucurile se vor adăuga la totalul lichidelor acumulate, dar până la un punct. Cel mai bine ar fi ca acestea să fie limitate întrucât cofeina poate încuraja urinarea frecventă, declanșează anxietate sau nervozitate. O cantitate moderată de cofeină (200-300 ml) nu este însă dăunătoare, pentru majoritatea oamenilor.

Apa se poate regăsi și în compoziția fructelor și legumelor, cum ar fi în pepene verde, roșii, salată, supe, etc.

Sfaturi utile pentru a rămâne hidratați:

Este important să aveți tot timpul la îndemână o sticlă cu apă. Indicată ar fi apa filtrată de la robinet, decât apa îmbuteliată care poate conține mai multe deșeuri (acest lucru depinde si de calitatea filtrului pe care îl achiziționați).

În cazul în care doriți o alternativă la apa plată, încercați să-i schimbați gustul adăugând o felie de lămâie în băutură.

Când faceți exerciții fizice consumați apă, înainte, în timpul și după antrenament.

Începeți și încheiați-vă ziua cu un pahar cu apă.

Când vă este foame, beți apă. Senzația de sete este adesea confundată cu cea de foame. Foamea adevărată nu va fi potolită cu apă. Apa poate duce la pierderea sănătoasă în greutate, deoarece studiile au confirmat că aceasta contribuie la instalarea senzației de sațietate.

Programați-vă să beți apă, dacă nu sunteți obișnuiți cu asta – de exemplu, atunci când vă treziți, la micul dejun, la prânz sau când vă duceți la culcare sau beți un pahar mic cu apă la sfârșitul fiecărei ore.

Persoanele care suferă de anumite boli trebuie să bea o cantitate mai mare de apă pentru a fi hidratate în mod corespunzător. Dacă aveți pietre la rinichi, o infecție a vezicii urinare, ați avut vărsături sau diaree, medicul vă poate recomanda creșterea consumului de apă.

Persoanele care fac fitness sau alte sporturi în interior sau în aer liber, mai ales pe vreme caldă, necesită un consum mai mare de apă pentru a rămâne hidratate. Urina de culoare galbenă sau incoloră indica de obicei o hidratare adecvată, iar urina închisă la culoare este un indicator comun al deshidratării.

Surse foto: PIXABAY

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here